Tunnetta peliin!
”Meillä yritetään viestinnässä niin kovasti vain vakuuttaa, mutta eihän ikävyydellä vakuuteta ketään”, sanoo suomen kielen emeritaprofessori Auli Hakulinen.
Persoonansa peliin laittaminen viestinnässä on monen mielestä pelottavaa, eikä tunteita uskalla osoittaa, ettei vaikuttaisi epäammattimaiselta. On turvallisempaa olla vakava, virallinen, etäinen ja ehkä höystää puhe vielä muutamalla sivistyssanalla. Niinhän meillä on tapana osoittaa osaamista ja olla vakuuttava.
Mutta ihmisiä kun olemme, viesti menee parhaiten perille, kun asia ja tunne ovat tasapainossa. Mitä tarkoittaa persoonan peliin laittaminen, ja kuinka tunteitaan voi asiaviestinnässä osoittaa? Kariseeko uskottavuus?
Työpajan vetäjät:
Kristo Salminen, näyttelijä, työhyvinvointivalmentaja
Annamaija Manninen, viestintäpäällikkö, Liikkuva aikuinen -ohjelma